Een eenduidige, heldere barcodetaal is essentieel in jouw magazijn. Alleen een scanbare barcode is niet genoeg voor optimale pickprocessen en ook de magazijnindeling is belangrijker dan je denkt. Waarom? Logica. Als jouw sleutels iedere ochtend op een andere plek liggen duurt het toch ook langer voordat je de deur uit bent? En jij vindt het toch ook prettig als werkmappen en –documenten een vaste opbouw en een vertrouwd lettertype hebben? Dat geldt voor je magazijnmedewerkers niet anders.
Voorkom gepriegel
Daarom adviseert Jeroen Wijs van One2ID: voorkom gepriegel, improvisatie en onlogische structuren en zorg voor efficiënte labelling en indicatie in je magazijn. Daarmee voorkom je een hoop foute orderpicks. “En die efficiëntieslag kan vaak al op de meest simpele manieren geslagen worden. Bekijk bijvoorbeeld eens of de benamingen wel overeenkomen met de daadwerkelijke hoogtes van de stellingen, en of ze wel chronologisch doorlopen. Zit niveau A bijvoorbeeld helemaal bovenin? Dat is onlogisch en kan voor verwarring zoeken. Hebben de teksten op labels een logische opbouw? Wij komen soms codetaal tegen die zelfs voor de meest ervaren magazijnmedewerker nog abracadabra kan lijken: dat kan vaak veel simpeler en herkenbaarder. En neem nu de kleur geel: in veel magazijnen de gangbare kleur voor veel labels. Als alle labels in het geel worden afgedrukt, wat is dan nog de attentiewaarde van kleur? Bovendien werken veel transporteurs ook met gele pallet-labels her en der. Het overzicht valt daardoor weg, waardoor je orderpickers eerder order_zoekers_ worden.”
Ooghoogte
“Ook de locatie van de barcodes is belangrijk. Barcodes op ooghoogte scannen het best en zorgen ervoor dat er zo min mogelijk fouten wordt gemaakt. Wanneer een medewerker bij aankomst bij de juiste stelling eerst nog moet nazoeken op welke hoogte hij/zij moet scannen, verlies je zo 2 seconden per scan. Dat klinkt minimaal, maar zo bij elkaar opgeteld kan dat gedurende een week, een maand en een jaar flink in de uren – en dus fte’s – lopen. Ook is het risico op een foutieve orderpick.”
Kleurcodering
Een belangrijk speerpunt bij One2ID is kleurcodering, legt Wijs uit. “Heb je er weleens aan gedacht dat dat cijfertje op de allerhoogste ligger helemaal niet leesbaar is voor je medewerkers, en dat ze alsnog handmatig moeten tellen of ze wel op het juiste niveau picken? Het is bewezen en door meerdere psychologen aangetoond: een kleur zien en herkennen wij mensen sneller dan dat we tekst kunnen lezen. Het brein werkt nu eenmaal zo. Daarom werken wij met kleurcodering waarbij bijvoorbeeld verschillende liggerniveaus een eigen, herkenbare kleur krijgen. Dat bespaart je medewerkers veel tijd en jou dus geld. Wij gebruiken hierbij harde kleuren die ten opzichte van de omgeving veel contrastverschil tonen. Daarbij houden we rekening met mensen die kleurenblind zijn: 80 procent van hen kan bijvoorbeeld de combinatie groen/rood moeilijk verwerken. Die combinatie gebruiken wij dus niet. Ook lamineren we alle labels, zodat niet alleen de print beschermen, maar ook om glimming en weerkaatsing te voorkomen door het gebruik van matlaminaat. Zaken die misschien triviaal lijken en daarom dus vaak over het hoofd worden gezien, maar enorm waardevol om medewerkers te faciliteren sneller en nauwkeuriger te werken.”
Diract denkt mee
One2ID streeft tot slot voor haar klanten naar een zo eenvoudig mogelijk opgebouwde barcode. Hoe minder streepjes immers en hoe logischer de opbouw, hoe sneller en makkelijker gescand kan worden. Wijs: “Daarom is het altijd aangenaam om met klanten te werken die ook een partnership met Diract hebben. Waar Diract stopt, gaan wij verder. Dat wil zeggen: als Ceyenne WMS geïmplementeerd is en processen in het magazijn geoptimaliseerd is, is de finishing touch wat betreft codering en identificatie aan ons. En dat is al in verschillende projecten een succes gebleken: Diract denkt namelijk al vanaf moment 1 goed na over de opbouw van locatienamen en coördinaten en schrijven vervolgens op flexibele wijze hun software. Dat is wat ons betreft uniek. Ook als wij vanuit onze expertise suggesties aandragen en met vernieuwingen komen, staat Diract daar altijd voor open. Op deze manier versterken we elkaar, ieder vanuit ons eigen vak. Dat is niet alleen waardevol voor ons, maar te meer voor de klant!”
En dit is niet de enige efficiencymogelijkheid. Deze blog wil je ook lezen!