ZO HAAL JE HET MAXIMALE UIT JE IMPLEMENTATIE

Implementatie van een nieuw systeem is altijd iets om alert op te zijn. Want je kunt nog zo overtuigd zijn van de voordelen van nieuwe hard- en/of software, als je medewerkers het niet zien zitten, zal het niet van de grond komen. Door onze ervaring hebben we een aantal vuistregels die we altijd in het oog houden.

1. Laat zoveel mogelijk mensen in aanraking komen met je nieuwe systeem

Investeer in opleiding en training, niet alleen vóór de implementatie, maar ook daarna. Breng je medewerkers in een vroeg stadium op de hoogte en geef ze de kans om uitgebreid kennis te maken met het systeem. Met training en opleiding win je efficiency én je mensen worden enthousiast, want ze hebben iets waar ze naartoe kunnen werken zodat ze kunnen groeien. Dat is voor iedereen altijd belangrijk, en eigenlijk creëer je met een implementatie en bijbehorende training daarvoor een extra kans.

2. Geef je medewerkers de beste tools

Dat klinkt logisch en dat is het ook. Een goede computer, goede hard- en software, alles up-to-date: dat maakt het werk zoveel prettiger.

3. Creëer een open werksfeer

Niet alleen belangrijk bij de implementatie van een nieuw systeem, maar over de hele linie is een open, positieve werksfeer goed voor je bedrijf en medewerkers. Op die manier zullen je medewerkers open en eerlijk communiceren. Het zorgt er ook voor dat een nieuw systeem makkelijker geïmplementeerd wordt. Stel: met een nieuw WMS kun je transacties beter in de gaten houden. Een medewerker kan dan denken dat híj in de gaten wordt gehouden, maar het gaat erom de efficiency te vergroten. Als je ene medewerker veel langer over zijn pickronde doet dan de andere, is het slim om te bekijken hoe dat komt. Als blijkt dat medewerker 1 alles netjes opruimt wat hij tegenkomt, verliest hij veel tijd. Je kunt dan bijvoorbeeld overwegen om een extra medewerker aan te nemen om de werkvloer zo netjes mogelijk te houden. Zo achterhaal je de oorzaak van het langzamere picken en kun je daarnaar handelen.

4. En dan nog dit!

Personeelskrapte speelt bijna overal, ook magazijnmedewerkers zijn niet dik bezaaid. Het is dus zaak om de medewerkers die je hebt, zo prettig mogelijk te laten werken en nieuwe mensen met open armen te ontvangen in je positieve werksfeer. Teambuilding is belangrijk: in drukke tijden kunnen mensen van kantoor tijdelijk bijspringen en dat vinden ze waarschijnlijk nog leuk ook!

Meer weten?

Neem gerust contact met ons op voor meer informatie over een soepele implementatie. We vertellen er graag meer over!

Recent Comments

No comments to show.