RETOUREN APPLICATIE – JE RETOUREN ONDER CONTROLE?

Dat retouren al langer een probleem vormen is inmiddels wel bekend. Maar wat is nou eigenlijk het probleem? Gaat het hier om de pijn van het hebben van veel retouren? En de druk die het op je logistieke operatie legt? Of wordt het maatschappelijke belang steeds groter? In dit artikel zoomen we in op de problemen en bieden we natuurlijk ook een oplossing: de retouren applicatie!

Veel bedrijven weten niet hoeveel pijn ze van hun retouren hebben

Natuurlijk weten bedrijven wat hun retourpercentage is. En vaak is ook bekend wat een retour ongeveer kost. Maar wat zijn de kosten van je verborgen fabriek? Hoeveel kost het de klantenservice om de vragen over te laat verwerkte retouren te beantwoorden? En hoeveel verkopen loop je mis omdat een retour niet tijdig is verwerkt?

Uit onderzoek van de NOS blijkt dat een retour een bedrijf gemiddeld €12,50 kost. Veel van deze kosten zitten in verzenden van de goederen (60%). Eerst van het magazijn naar de consument, dan terug van de consument naar het magazijn. De overige kosten benoemd in dit artikel zijn:

  • Het inpakken voor verzenden: €2,50
  • Inspecteren van de retour: €1,35
  • Het reconditioneren van de producten: €0,75
  • Opnieuw verpakken en op voorraad nemen: €0,40

Naar onze mening een incompleet overzicht. De klantenservice krijgt vragen over retouren en commercieel kun je producten niet verkopen omdat ze er niet zijn. Om nog maar te zwijgen over de vermindering van waarde die op geretourneerde producten vaak van toepassing is.

Toenemende druk op de logistiek

Meer retouren betekent meer druk op de logistiek. Het afhandelen van retouren is namelijk een arbeidsintensief proces. Producten worden geïnspecteerd en klaargemaakt voor verzending. Allemaal handwerk voor de magazijnmedewerkers. Daarnaast komt er ook een stuk administratie bij retouren kijken. Hier zijn vaak meerdere afdelingen bij betrokken. Logistiek bekijkt, beoordeelt en reconditioneert de geretourneerde producten. Klantenservice onderhoud het contact met de klant. De financiële afdeling regelt de refund en de verdere administratie. De impact van een retour is dus groot. Dit onderstreept dat voorkomen beter dan genezen is (hierover schreven we eerder in een ander blog).

Maatschappelijk dilemma van retouren

Retouren brengen ook een maatschappelijk dilemma met zich mee. De footprint van een retour is aanzienlijk. Volgens het onderzoek van de NOS 418 gram CO2 per pakket. Hoe kunnen we dan al die retouren blijven verantwoorden? In het artikel ‘Het grote dilemma van retouren‘ worden de verschillende type retouren aangehaald:

  • De emotionele retour – ”Ik vind het product niet mooi”
  • De rationele retour – ”Ik bestel er 4 en kijk wel wat ik mooi vind”
  • De sociale retour – ”Ik draag het product naar een feestje en stuur het terug”

Ondanks het feit dat je als logistiek niet de oplossing kunt bieden voor bovenstaand maatschappelijk dilemma kun je natuurlijk wel een rol spelen in het proces. Door een gestroomlijnd retourproces kun je bijdragen aan klanttevredenheid. Verder kun je de informatie inzichtelijk maken m.b.t. retourredenen wat de mogelijkheid geeft om te sturen. Als deze informatie leidt tot vermindering van retouren draag je tevens bij aan CO2 reductie. Maar hoe kun je dit doen?

De Retouren Applicatie van Ceyenne

De Retouren Applicatie van Ceyenne helpt bedrijven bij het efficiënt en gestroomlijnd verwerken van retouren. Maar hoe doet deze applicatie dat? Hiervoor kent de applicatie twee belangrijke pijlers:

  1. Eenvoudige en overzichtelijke stappen voor de gebruiker
  2. Geen additionele en foutgevoelige administratieve stappen

Wanneer een product terugkomt in het magazijn kan de gebruiker de retour herkennen. Dit kan met het ordernummer of het T&T nummer indien binnen de applicatie bekend. Per artikel geef je aan of het product in goede staat is of dat het schade heeft. Afhankelijk van de staat wordt het product op de juiste locatie gelegd (”vrij” of ”schade”).

De drie eenvoudige stappen zorgen ervoor dat de medewerker de retour heeft verwerkt, de producten weer op voorraad zijn en de klant zijn refund of vervangende artikelen tegemoet kan zien. De administratieve handelingen worden aangestuurd vanuit de Retouren Applicatie. Hiermee kan afscheid genomen worden van onnodige en foutgevoelige administratie.

Hoe ziet de Retouren Applicatie eruit?

De Retouren Applicatie begeleidt de gebruiker in een aantal eenvoudige schermen bij de verwerking van een retour:

  1. Identificeren van de retour
  2. Identificeren van het geretourneerde product
  3. Verzamelen van data
  4. De administratie is het gevolg van bovenstaande handelingen

Recent Comments

No comments to show.