Head of Product Lukas Huzen werkt al zo’n jaar of tien bij Diract. Begonnen als trainee en inmiddels een belangrijke schakel bij het bedrijf.
Hoe ben je bij Diract terechtgekomen?
“Ik ben meer dan tien jaar geleden begonnen bij Diract. Toen net klaar op de HBO en hier als trainee begonnen in het WMS-team. Destijds hadden we nog verschillende softwarepakketten. Ik ben gestart als ontwikkelaar en daarna nog verschillende functies gehad, waaronder Teamlead. De afgelopen vier jaar was ik Solution Architect: ik begeleidde klanten bij de implementatie van onze software. Omdat ik bij Diract kwam toen het team nog vrij klein was, heb ik eigenlijk altijd meegedacht over de ontwikkeling van ons product. Dus dat ik nu Head of Product ben voor het WMS-deel, is een logische stap.”
Hoe vul jij je rol nu in?
“Allereerst zorgen dat het product in de markt blijft passen en innovatief blijft en oplossingen biedt voor de logistieke uitdagingen die onze klanten hebben. We proberen complexe magazijnvraagstukken op een eenvoudige manier op te lossen. Ik geef daar sturing aan en bewaak het budget dat daar bij hoort. Het is belangrijk om het budget zo efficiënt mogelijk te besteden. Dat moet ik bij elkaar zien te brengen. Een andere uitdaging is dat ik nog een aantal implementaties bij klanten afrond. Ik zit in een transitieperiode en dat is niet erg. Het hoort er gewoon bij als je van functie verandert.”
Waar ben je momenteel druk mee?
“De beheerapplicatie is tien jaar geleden gemaakt en we hebben de levensduur tot nu weten te rekken. Tegelijkertijd hebben we al een jaar of vijf de wens om dat te vernieuwen en een volgende stap te maken. Dit jaar zijn we daar druk mee bezig. Dat zijn we natuurlijk niet alleen aan het doen, de input en ervaring van de klant zijn enorm belangrijk. Zij zijn nauw betrokken om tot een oplossing te komen die ook past bij hoe zij het gaan gebruiken. Het is uiteindelijk voor hen! We zijn nu in het stadium dat we echt aan het bouwen zijn. Dat is een belangrijke verbetering. Op zich is het knap dat die applicatie het zo lang heeft volgehouden: hij is robuust gebouwd. Dat is de winst uit het verleden: we zijn als team in staat geweest om een resultaat neer te zetten dat lang werkt. In die lange periode hebben we veel inzichten en ervaringen opgedaan die we nu hebben meegenomen in de invulling van de nieuwe applicatie. Er komt een grote verandering aan en het gebruik wordt een stuk efficiënter.”
Heb je leuke ervaringen met collega’s en/of klanten?
“Voor demonstraties bij klanten nemen we tegenwoordig een groot beeldscherm mee, daar hangen we een rand omheen zodat het eruit ziet als een hele grote scanner. De demo’s worden dus gegeven op een levensgrote scanner. Dat doen we al een aantal jaren op beurzen en nu ook op locatie. Zo krijgt een heel gezelschap tegelijkertijd een prima indicatie van wat de scanner kan en hoe het werkt. Tuurlijk, het kost even wat moeite om alles mee te nemen, maar de reacties zijn heel positief. We willen de klant graag goed laten zien hoe alles werkt en dit is een leuke en opvallende manier om dat te doen. Het is een heel andere beleving en je krijgt er echt gevoel bij. Andersom laten we een indruk achter en dat is natuurlijk ook belangrijk.”