GELUKKIG, WE STUREN STEEDS MINDER RETOUR!

Het afgelopen jaar zagen we een grote daling in het aantal retourzendingen. Een enorm goede trend om te zien. Worden we als consument bewuster? Wat kunnen we meer doen om retouren zoveel mogelijk in te perken? Want minder retouren is niet alleen goed voor het milieu en duurzaamheid, maar ook voor je omzet.

Nederland is koploper in het terugzenden in Europa. Marktonderzoeksbureau Kantar TNS in opdracht van DPD onderzocht het terugstuurgedrag van consumenten in heel Europa in 2019. En Nederland stond met 13% bovenaan, voor Duitsland, Polen, Ierland en Zwitserland, waar 12% van de bestelde producten wordt teruggestuurd. Vooral fashion ging makkelijk retour; 44% van de bestellingen om precies te zijn. Reken maar uit wat dat voor kosten zijn, als je weet dat aan het controleren, oplappen en opnieuw verkopen van één retourtje, webshops al gauw €10 tot €15 kwijt zijn.

Meer besteld, maar minder retouren

Opvallend genoeg ziet het er naar uit dat in 2020 er veel minder retouren zullen zijn, terwijl er wel veel meer besteld is. De grote webshops zeggen dat sinds april vorig jaar de omzet gemiddeld 40% hoger ligt dan het jaar ervoor. En dat is niet zo heel vreemd. Er zullen vrij weinig mensen zijn die het afgelopen jaar niet iets online besteld hebben. Tegelijkertijd wordt er veel minder teruggestuurd. Waren dat in 2019 nog ruim 30 miljoen artikelen, in 2020 is dat ‘aanzienlijk lager’. Otto zegt zelfs 15% minder retour te hebben ontvangen.

Goed nieuws voor mens, dier en bedrijf

Worden we bewuster in het online bestellen? Dat is volgens de retailers een van de verklaringen. Een andere verklaring die gegeven wordt, is het soort producten dat online besteld wordt. Thuis- en thuiswerkproducten, zoals beeldschermen, bureaustoelen en speelgoed, worden doorgaans weinig teruggestuurd. Kleding daarentegen veel meer, met name kleding voor het uitgaan. Maar omdat dat nu een stuk lastiger is, zijn die items niet echt populair en worden ze dus ook minder terug gestuurd. Toch denken de webwinkels dat we bewuster zijn geworden, en dat dat blijvend is. In het Financieel Dagblad zegt Wehkamp bijvoorbeeld dat doordat hun ophaalpunten gesloten zijn, mensen bewuster bestellen, ‘om vervoersbewegingen naar servicepunten te verminderen.’

Natuurlijk kunnen we dat alleen maar toejuichen. Minder retouren betekent simpelweg minder afval. Dat is niet alleen goed voor de natuur, het is ook goed voor bedrijven. Want afval kost geld. Al jaren zijn de (gratis) retouren grote kostenposten voor bedrijven. Als gezegd, één retour kost al gauw tussen de €10 en €15 euro, terwijl consumenten ze vaak gratis kunnen terugsturen.

Ceyenne WMS Retouren-applicatie

Mede om die kosten te drukken, kijken wij ook hoe we met slimme oplossingen het retourbeleid positief kunnen beïnvloeden. Daarom heeft Ceyenne WMS een Retouren-applicatie. Hiermee willen we het retour-proces zo efficiënt mogelijk maken voor zowel klant als onderneming en proberen we verspilling zoveel mogelijk tegen te gaan. Zo kun je in de applicatie het vragen pad voor klanten beheren. En aan de hand van foto’s is het mogelijk om te valideren of klanten inderdaad het juiste product hebben ontvangen – dit is namelijk een veelvoorkomende reden dat mensen producten terugsturen. Dan wil je wel dat het ook echt zo is.

Dat is nu allemaal al mogelijk, maar we blijven natuurlijk niet stil zitten. In een volgende update gaan we de Retouren-applicatie nog verder uitbreiden. Dan wordt onder meer System Answered Questions beschikbaar. De applicatie checkt dan automatisch verschillende parameters, zodat je kunt zien wat je met een retourproduct zou moeten doen: Is product “X” goedkoper dan bedrag “Y” dan naar “Scrap”. Indien duurder dan “Y”, dan opnieuw conditioneren en markeren voor ‘Tweede Hands Markt’. Door dit slim te programmeren, optimaliseer je de routing van je pakketten in je warehouse. Dat scheelt afval, tijd en dus kosten.

Voorbeeld van de Questionnaire:

Ceyenne WMS kan het gedrag van de consument niet veranderen, maar kan wel helpen met de juistheid van picking en processen in het magazijn. En met Ceyenne Retouren krijg je nog meer inzicht in en structuur op je retouren. Zo verminder je de onnodige vernietiging van producten. Goed voor je omzet, maar vooral ook goed voor het milieu.

We zijn benieuwd; wat doen jullie al om het aantal retouren te verminderen? Richt je je daarbij ook bewuster op bestellen? Laat het ons weten.

Ceyenne Retouren is bestemd voor webshops, fulfilment en logistieke partijen die hun retouren stromen op een efficiënte manier willen afhandelen.

Recent Comments

No comments to show.