‘BLACK FRIDAY HADDEN WE NOOIT GERED ZONDER SINGLE ORDER LINE PICKING’

Wat vanuit een zolderkamer begon als een consumentenwebsite voor de Nederlandse markt, groeide in een aantal jaren uit tot marktleider in de Benelux met het vizier op verdere internationale uitbreiding. Namens onze samenwerkingspartner Smartphonehoesjes.nl spraken wij projectmanager Tim Scharff over optimalisaties in aanloop naar Black Friday.

Hoewel Smartphonehoesjes.nl sinds de oprichting in 2011 een enorme groei doormaakte, is de rek er bij het dynamische bedrijf nog lang niet uit. Na het aanboren van de Duitse markt, zijn nu de pijlen gericht op Frankrijk. De consumentenverkoop verloopt via de eigen webshops en via marktplaatsen zoals Bol.com en Amazon. Sinds drie jaar is er ook een zakelijke tak die zich richt op verkoop aan resellers en distributeurs.

Logge processen

De groei betekende vanzelfsprekend een flinke toename van de ordervolumes en daarmee dus de voorraden, vertelt Scharff. “Al een aantal keer zijn we uit ons jasje gegroeid en ook nu staat de bouw van een nieuw magazijn voor de deur. Ondanks die groei losten wij tot een paar maanden geleden nog heel veel met ‘handjes’ op. We constateerden dat veel processen slimmer en efficiënter konden door producten juist door zo min mogelijk handen te laten gaan voordat we ze verzenden. Ook het pickproces was omslachtig: we gingen met karren door het magazijn waarop elk vakje voor een order stond. Gepickte producten werden na scannen met locatienummer en code gekoppeld aan het juiste vakje, en zo ging dat door totdat alle vakjes vol waren. Dat was, zeker aangezien 80 tot 85 procent van onze orders bestaat uit één product, niet efficiënt.”

Optimalisaties

In aanloop naar Black Friday heeft Diract daarom samen met Smartphonehoesjes.nl een aantal grootschalige warehouse-optimalisaties doorgevoerd. Ten eerste heeft het WMS een volledige upgrade gekregen waarbij de overstap werd gemaakt naar nieuwe hardware van Android. Deze upgrade is gecombineerd met de implementatie van single order line picking voor een efficiëntieslag in de pickprocessen. Scharff: “We voorzagen in onze forecast een behoorlijke piek op en rond Black Friday, dus het was hard duwen om alles op tijd live te krijgen. We hebben ervoor gekozen om onze belofte, ‘voor 21u besteld is dezelfde dag verzonden’, niet aan te passen. Uiteindelijk kan ik zeggen dat de softwarematige upgrade en nieuwe werkprocessen ons echt gered hebben. Zonder single order line picking was het ons nooit gelukt onze belofte waar te maken.”

Voordelen single order line picking

“Dankzij single order line picking is het aantal scanmomenten in ons magazijn teruggedrongen van 3 á 4 naar 1. Orders die bestaan uit één product worden voortaan vooraf al uitgefilterd en in aparte batches gezet, waarna ze gezamenlijk gepickt kunnen worden. Zowel bij het orderpicken en inpakken als bij het selecteren van de verzendmethode is door het reduceren van het aantal handelingen een enorme winst gepakt. De productiviteit per werknemer is daardoor flink omhoog gegaan: producten worden gepickt, in een krat gelegd, het krat gaan naar het inpakstation waar medewerkers door een willekeurig product te scannen direct door het systeem krijgen voorgeschotelt aan welke order deze gekoppeld kan worden. Het juiste label komt er vervolgens direct uit rollen, en klaar.”

Succesvol

Black Friday was voor Smartphonehoesjes.nl een enorm succes met een enorme piek gedurende de hele week. “Vanaf de maandag in aanloop naar Black Fridays zagen we al volumes van minimaal het dubbele van een gemiddelde week. Op de vrijdag zelf werden die volumes nóg eens verdubbeld. We zaten uiteindelijk zelfs 30 tot 40 procent boven onze forecast en onze bezetting heeft op maximale kracht moeten draaien. Tijdens de hele week stond Diract voor ons klaar om ons te ondersteunen en zowel in de voorbereiding als gedurende de Black Friday-week zelf werd proactief met ons meegedacht. Het was operationeel een grote uitdaging, maar het saamhorigheidsgevoel intern was groot en samen hebben we Black Friday met minimale haperingen tot een succes gemaakt.”

Op 29 & 30 januari staan wij op de Webwinkel Vakdagen op stand 157. We vertellen je daar graag meer over de mogelijkheden die Ceyenne WMS jouw magazijn kan bieden! Registreer je hier gratis.

Recent Comments

No comments to show.